Opbygning af kabelnettet
Grundejerforeningen Damgården ejer selv de nedgravede coax-kabler (antennekabler), som er ført rundt til alle ejendomme i foreningen, men har i en periode indgået aftale med YouSee om at levere indhold gennem kablerne. YouSee har således tilsluttet en lysleder til vores kabelnet, så hver enkelt beboer individuelt kan vælge at købe TV, bredbånds-internet, IP-telefoni og mobilabonnement direkte hos YouSee. Kontakt altid YouSee direkte ved enhver henvendelse om antenneforhold, programmer, internet m.m . Foreningen/bestyrelsen er ikke involveret i bestillinger, ændringer, opsigelser eller drift af disse ydelser. YouSee’s kundeservice har tlf. 70 70 40 40, men man kan med fordel finde svar på mange spørgsmål på deres hjemmeside www.yousee.dk

TV, internet, telefoni m.m.
Som udgangspunkt kan YouSee levere tre TV pakker med digitale (ukodede) programmer samt en masse individuelle programmer og pakker, som så sendes kodet og dermed kræver dekoder kort. Der er således masser af muligheder for at ændre og tilføje programmer efter eget behov. Både bestillinger og ændringer skal foretages direkte hos YouSee, ligesom afregningen også foretages direkte hos YouSee. Foreningen/bestyrelsen er således ikke involveret i dette.
Der er dog ikke krav om en TV pakke, så det er ligeledes muligt helt at undvære TV fra YouSee. Man kan se meget mere om TV produkterne og priserne på YouSee’s hjemmeside: www.yousee.dk. Her er det også muligt at bestille produkterne, og hvis man allerede er kunde, så kan man logge ind og se ens nuværende ordre samt ændre den. Det er naturligvis også muligt at ringe til YouSee’s kundeservice. Udover TV kan YouSee også levere både internet med høje hastigheder, IP-telefoni og mobilabonnementer. På samme måde som med TV, så bestilles disse produkter direkte hos YouSee – dette foregår enten gennem deres hjemmeside eller ved at ringe til YouSee’s kundeservice.

Internet/bredbånd fra andre udbydere end YouSee
Lovmæssigt er der åbnet op for, at man kan vælge en anden udbyder af internet end YouSee - man er således ikke bundet til at vælge internet fra YouSee.Eneste krav er dog, at udbyderen har en aftale med YouSee om at kunne bruge deres netværk. Det er derfor muligt at bestille internet gennem andre udbydere som f.eks. Fastspeed, Kviknet, Hiper, Telenor og Telia (de nævnte er blot eksempler - der kan være flere muligheder). Samtidig er der heller ikke krav om en TV pakke for at kunne få internet, så man kan godt nøjes med internet alene (enten fra YouSee eller fra en af de øvrige udbydere).

Fejlmelding
YouSee’s kundeservice har tlf. 70 70 40 40, men man opfordres til først at se under http://yousee.dk/hjaelp_og_support/driftsinformation.aspx.

Driftsinformation for ens egen adresse på YouSee’s hjemmeside www.yousee.dk

Aftalen mellem grundejerforeningen Damgården og YouSee indebærer, at YouSee yder fuld service på vores kabelanlæg. Det betyder, at man ved signalproblemer skal kontakte YouSee’s kundeservice (og således ikke bestyrelsen, da den ikke har noget med driften at gøre). Inden man kontakter YouSee’s kundeservice, er det en god ide at undersøge, om fejlen kan skyldes ens egen installation eller eget fjernsyn. Prøv for eksempel at skifte kablet til fjernsynet, hvis man har et ekstra, eller prøv med et andet fjernsyn, hvis man har flere. Det er også en rigtig god ide at spørge naboen, om vedkommende har samme problemer med signalet. Bemærk venligst at hvis signalfejlen stammer fra antenneanlægget, så vil fejlretningen økonomisk være dækket af kontrakten med YouSee. Men såfremt fejlen findes i husets installation eller fjernsyn, så vil man modtage en regning på tekniker besøg og eventuel udbedring. YouSee yder service frem til første stik i huset – men eventuelt gravearbejde på ens stikledning (fra fordeler boksen på vejen) er ikke inkluderet i aftalen og er således for egen regning eller forsikring.

Fibertilslutning fra andre udbydere (end foreningen)
På nuværende tidspunkt er det vores opfattelse, at vores coax-netværk kan opfylde kravene fra selv de mest krævende brugere med både høje og stabile gigabit-hastigheder. Samtidig er det heller ikke til at sige, om der igen vil komme en opgradering af udstyret (fordelere og kabelmodems) så der kan opnås endnu højere hastigheder på vores netværk i fremtiden. Tidligere medførte en opgradering fra DOCSIS 3.0 til 3.1, at vi nu kan få 1000/100 Mbps.

Det er dog helt sikkert, at der vil komme tilbud fra andre udbydere om individuel levering af fiber til hver enkelt – prisen for at grave/skyde fiber i jorden er dalende, så det efterhånden kan betale sig.

Grundejerforeningen har ikke noget med de individuelle tilbud om fiber at gøre – vi står kun for foreningens eget coax-netværk. Derfor er det også helt op til hver enkelt at vurdere, om man har lyst til at tage imod tilbuddet eller ej. Fra foreningens side er der ikke nogen binding – man skal bare huske at være opmærksom på, om der er bindinger fra udbyderens side, ligesom tilbud om gratis installation typisk medfører en højere månedlig afgift. Husk også at en fiber er en internet-forbindelse, som dermed ikke tilbyder flow-TV som coax tilbyder - der er således ingen TV modtagelse uden også at have en boks, som kan modtage TV streams fra f.eks. DR TV eller TV2PLAY.

Eneste udgift man som beboer fortsat har til foreningens netværk er gennem det årlige grundejerforeningsgebyr, hvor der indgår forsikring og et beløb til reservation for fremtidige mulige udgifter – de pågældende beløb kan til enhver tid ses på foreningens årlige regnskaber.